in ,

مين سرق مين؟! 7 حاجات متشابهة في اعلان احمد حلمي ومصطفى خاطر

اعلان اتصالات

في أول أيام شهر رمضان، وفي اللحظة المنتظرة وقت الفطار مع أول فاصل إعلاني، لفت نظر الناس إعلان مصطفى خاطر للشركة المصرية للاتصالات “WE”، وبعده اعلان احمد حلمي الجديد لشركة “اتصالات”.

إعلان مصطفى خاطر اللي ظهر الأول، وقبل إعلان حلمي بفرق ساعات، متنفذ بفكرة فيديوهات “تيك التوك” الطولية، وصور وفيديوهات العيلة من العزل المنزلي اللي انتشرت كتير الفترة الأخيرة على السوشيال ميديا.

بعد ظهور إعلان أحمد حلمي الجديد لـ”اتصالات” للنور، لاحظ الناس التشابه الكبير بينه وبين إعلان خاطر لـ”WE” في الفكرة، مع اختلاف بسيط في المضمون.

اقرأ أيضًا: 5 اعلانات رفضها الجمهور.. قبل اعلان ميس حمدان وقطونيل

الفكرة فكرة مين؟… هل اعلان احمد حلمي الجديد مسروق؟

اعلان مصطفى خاطر واحمد حلمي
اعلان اتصالات واعلان وي

بشوية تحليل بسيط، هـ نلاقي إن شركة “اتصالات” دخلت رمضان من غير إعلان رسمي، واستعانت بإعلان أحمد أمين عن “باقات سوبر كونكت” اللي هو من أسبوع تقريبًا قبل رمضان، في أول يومين تقريبًا، وحتى إنه مستمر في العرض حتى اللحظة دي.

في اليوم التاني من رمضان بدأ عرض جزء من إعلان أحمد حلمي الجديد “عادي أهو”، وبعد كده ظهرت النسخة الكاملة للإعلان، واللي جات شبيهة جدًا بإعلان مصطفى خاطر، بفارق إن الأخير كان وسط عيلته، وحلمي كان لوحده.

أوجه التشابه بين إعلان مصطفى خاطر واعلان احمد حلمي الجديد

1- المطبخ والأكل المحروق

تشابه اعلان مصطفى خاطر مع اعلان احمد حلمي في مشهد المطبخ، والأكلات الكتير اللي بتتعمل في فترة العزل الصحي، والتجارب اللي بتفشل والأكل يتحرق.

2- الأنشطة المنزلية في الصالة

اعلان اتصالات

ظهر في الإعلانين تشابه في الأنشطة المنزلية اللي بيقوموا بها في فترة العزل الصحي، بس في إعلان مصطفى خاطر كانت شوية تمارين رياضية في الصالة، وفي إعلان حلمي كانت التجديف بالكاياك في الصالة برضه.

3- فلاتر السوشيال ميديا

فلاتر السوشيال ميديا

الإعلانين اعتمدوا على استخدام فلاتر “تيك توك” والسوشيال ميديا، سواءً في تكرار الأشخاص، أو تغيير ملامح الوجه.

4- مشاهدة المسلسلات

اعلان احمد حلمي الجديد

اعلان مصطفى خاطر اتكلم عن مشاهدة المسلسلات مع العيلة، لكن في اعلان حلمي وبما إنه كان لوحده، فكان رفيقه هو الأكل وتحديدًا الكنافة.

5- البلكونة

تشابه بين اعلان مصطفى خاطر واعلان احمد حلمي الجديد

مشهد البلكونة اللي بدأ به إعلان مصطفى خاطر لشركة المصرية للاتصالات “WE”، استخدمته “اتصالات” في إعلان حلمي لكن في الاخر، بس بـ نفس التوظيف.

6- الحلاقة

اعلانات رمضان 2020

مشهد الحلاقة في المنزل ظهر في إعلان مصطفى خاطر، واتنفذ بطريقة مختلفة شوية في إعلان  حلمي، بس هي نفس الفكرة.

7- اللايف مع الصحاب

اعلان اتصالات

بما إن فكرة الإعلانين متشابهة، وواخدة زاوية السوشيال ميديا والعزل الصحي، كان لازم مشهد زي ده يكون واحد من أوجه التشابه بينهم، مصطفى خاطر ظهر في أحد مشاهد الإعلان وهو بيكسر الملل بـ”فيديو كول” مع صحابه، وكذلك  حلمي في اعلان اتصالات.

مجرد اجتهاد

في النهاية ده مجرد تحليل واجتهاد شخصي، ممكن كل ده يكون توارد أفكار بين منفذي الإعلانين، بما إننا كلنا تقريبًا بنعيش في نفس الأحداث الثابتة في إطار البيت وبس.

اتفرج: إعلان مصطفى خاطر
اتفرج: إعلان أحمد حلمي

بواسطة محمد أبوزيد

محرر محتوى عربي، بشركة "وصلة" وموقع المحتوى الخاص بها "وصلة فيد" اهتم بالقضايا الاجتماعية والفنية بشكل خاص، كما أنني أكتب في المجالات العلمية والتقنية وما يخص الجانب الترفيهي.

ما هو رأيك ؟

Comments

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Loading…

0
رامز جلال

إعلامية سعودية تهاجم رامز جلال: والله عيب تذِل الناس

الشكشوكة

(مطبخ وصلة) تعرّف إلى طريقة تحضير الشكشوكة وفوائدها