fbpx

زي أي حد.. شريف مدكور بيتعالج في مستشفى حكومي

شريف مدكور في المستشفى من كام يوم بسبب سرطان القولون، اللي اكتشفه بعد الكشف والتحاليل الفترة اللي فاتت.

وانتشرت أخبار كتير بتقول ان شريف عنده سرطان في القولون، وهو كان قال ده في فيديو على السوشيال ميديا، وكمان في البرنامج بتاعه “4 شارع شريف” اللي بيتذاع على قناة الحياة.

4 شارع شريف
4 شارع شريف

شريف بعد ما اكتشف ان عنده المرض ده، بدأ في رحلة علاج في مستشفى “دار الشفا”، ودا قبل العملية اللي المفروض هيعملها خلال شهر رمضان، زي ما قال.

وفي الوقت اللي بيتعالج فيه بـ “دار الشفا”، نشرت صفحة على فيسبوك اسمها “أطباء مصر” صورة لـ شريف مدكور في المستشفى، يظهر في برواز من البلالين المبهجة، وشايل ورد في ايده، وعليها كلام لدكتور أشرف طويلة.

شريف مدكور في المستشفى
شريف مدكور في المستشفى

“دار الشفا” في الحقيقة هي مستشفى حكومة تبع هيئة الأمانة التعليمية بوزارة الصحة، وشريف قرر يتعالج فيها، علشان يبقى زيه زي أي حد، وعلى حسب ما قال البوست، فكل الأطباء والتمريض في المستشفى بيشهدوا لأخلاق شريف مدكور وأدبه في التعامل.

كمان الصفحة قالت، إن شريف مريض عادي زي كل المرضى في المستشفى، “محجوز في أوضة بيتعامل بسعة صدر مع أي بني آدم و أي إجراء طبي، ومابيحرجش حد ومابيملش من زيارات الناس”.

وكملت: “محجوز في أوضة جنبه عيانين تانيين والله عادي.. فمعلش حزب النكد، و ائتلاف شباب إشمعنا ولا عشان هو شريف!، و جمعية محبي الحسبنة يعذرونا في البالونتين اللي إتحطوا قدام باب أوضته”.

اقرأ أيضًا: أول ظهور لمحمد صلاح بعد الإصابة الخطيرة😢

 

الدكتور أشرف، صاحب البوست، قال إن تجربة شريف مدكور في التعامل مع مرضه تجربة جميلة، ممكن تبقى رسالة أمل لجميع مرضى الأورام ويكلم الناس عنها”.

وضاف: “ناس كتير الكلمه بتفرق معاها حتى لو كان مجرد تخفيف، كمان دعا ان ربنا يتم شفاه على خير، ويرزق الناس البصيرة علشان ميتسرعوش في الحكم على البشر من غير ما يتعاملوا معاهم”.

وطلب من الناس في آخر البوست، انهم يدعوا لشريف وكل اللي زيه، وقال: “وادعو تجربة دار الشفا تتعمم في كل مستشفي حكومي في مصر نفسي كل مريض يتعامل كده و أفضل والله أو علي الأقل يكون في خدمة آدمية كأبسط حقوقك كمريض”.

وقال كمان إن “مستشفيات حكومية كتير فيها مهارة بشرية عالية، لكن ينقصها إمكانيات وسيستم محترم يراعي المريض والطبيب ويحسن من كفاءة الخدمة الصحية”.